Фонд соціального страхування України повідомляє!
Е-лікарняні стають підставою для нарахування допомоги через 7 днів після дати свого закриття
З першого жовтня Україна повністю перейшла на електронні лікарняні. Після завершення перехідного періоду до правил створення медичних висновків і роботи з е-лікарняними було внесено ряд змін – їх напрацювали, аналізуючи зворотній зв’язок від усіх учасників процесу, наявні пропозиції, зауваження і кейси. Це дозволило оптимізувати кожну з ланок і мінімізувати можливі помилки.
Про нові норми і актуальні рекомендації по роботі з електронними лікарняними під час онлайн-семінару Федерації аудиторів, бухгалтерів і фінансистів АПК України розповіла Анна Харченко, заступниця начальника управління страхових виплат і матеріального забезпечення, начальниця відділу матеріального забезпечення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України.
Щодо функціонування паперових лікарняних
«З першого жовтня відбувся повний перехід на медичні висновки про тимчасову непрацездатність. Це означає, що відтепер пацієнтам за новими страховими випадками будуть формуватись виключно електронні лікарняні. Зокрема, відтепер в разі вагітності та пологів, а також для пацієнтів з діагнозами чутливих нозологій (таких як ВІЛ/СНІД і розлади психіки) також створюються е-лікарняні (у перехідний період з цих причин непрацездатності видавали паперовий листок). Водночас, ми прогнозуємо, що в окремих випадках паперові лікарняні будуть зустрічатись роботодавцям ще близько двох років. Це пов’язано з довготривалими хворобами, щодо яких раніше було видано первинні паперові лікарняні, і періодом в 12 місяців, упродовж якого застрахована особа має право передати свій лікарняний роботодавцю для призначення матеріального забезпечення», – говорить Анна Харченко.
Існують лише чотири виключення, у разі яких пацієнту видадуть паперовий лікарняний:
- це продовження лікарняних, які було видано на папері до 01.10.2021;
- технічні помилки, які призвели до неможливості формування е-лікарняного, та які не було усунуто упродовж 5 днів;
- помилки при створенні медичного висновку та спливу строку (7 днів), протягом якого лікар мав можливість внести зміни;
- а також у разі всиновлення новонародженої дитини.
Нагадаємо, що за паперовими і е-лікарняними мають бути подані дві окремі заяви-розрахунки.
Щодо дати, коли е-лікарняний стає підставою для призначення допомоги
«При створенні медичного висновку, на підставі якого формується електронний лікарняний, можуть бути допущені помилки, технічні неточності, вказана недостовірна інформація. У такому випадку лікар упродовж 7 днів з дня формування може внести до нього зміни – для цього створюється окремий коректний медичний висновок, за яким створюється новий е-лікарняний. А електронний лікарняний, який сформувався за першим, помилковим медичним висновком, змінить свій статус на «помилково сформований», – пояснює Анна Харченка.
З цією нормою пов’язана дата, з якої електронний лікарняний може бути використаний роботодавцем для призначення матеріального забезпечення – з 01 жовтня е-лікарняний вважається виданим та є готовим до сплати через повні 7 днів після дати свого закриття.
Наприклад, е-лікарняний, створений 01 жовтня строком на 10 днів, має дату закриття 10.10.2021 та буде вважатись виданим (стане готовим до сплати) з 18.10.2021.
Зверніть увагу, що в особистих кабінетах на вебпорталі Пенсійного фонду е-лікарняний може мати статус «готовий до сплати» вже на наступний день після дати закриття, однак брати його до роботи і починати процедуру призначення матеріального забезпечення варто лише на восьмий день.
Щодо зростання кількості лікарняних
«Якщо раніше лікар видавав листок непрацездатності після одужання пацієнта, під час чого могло пройти декілька візитів на огляд, то тепер часто кожен візит застрахованої особи до лікаря завершується формуванням медичного висновку і створенням електронного лікарняного. Це зручно для пацієнта, адже кожен лікарняний передбачає окреме нарахування матеріального забезпечення, і працівник може отримувати допомогу по тимчасовій непрацездатності швидше, декількома окремими шматочками. Водночас це створює додаткове навантаження на страхувальників, які замість одного лікарняного, наприклад, на 10 днів, мають розглянути і розрахувати два е-лікарняних, кожен по 5 днів», – зазначає Анна Харченко.
Щодо номеру електронного лікарняного
«До унікального номеру е-лікарняного для зручності страхувальників було додано номер страхового випадку – це дає можливість легко зрозуміти, є лікарняний первинним чи продовженням», – говорить Анна Харченко.
Тепер номер електронного лікарняного генерується у форматі ХХХХХХ-ХХХХХХХХХХ-Х (де ХХХХХХ – номер випадку непрацездатності, ХХХХХХХХХХ – порядковий номер листка непрацездатності, Х – номер версії).
Щодо перекриття періодів непрацездатності в різних е-лікарняних однієї особи
«Бувають випадки, коли, наприклад, під час загальної хвороби працівника занедужує його дитина і створюється ще один лікарняний, уже по догляду за хворою дитиною. Для таких випадків ми розробили «правила скорочення» – вони будуть враховуватись автоматично і за відсутності збоїв роботодавець взагалі не бачитиме ті лікарняні, які було «скорочено» через перекриття строків непрацездатності. «Скорочені» лікарняні отримують статус «недійсний», – зазначила Анна Харченко.
Правила скорочення періодів тимчасової непрацездатності у лікарняних визначено у Додатку до Порядку видачі (формування) листків непрацездатності в Електронному реєстрі листків непрацездатності.
Вони враховують вичерпний перелік випадків накладання одна на одну різних причин непрацездатності та їх пріоритету: наприклад, лікарняний по ізоляції від COVID-19 переривається в разі створення е-лікарняного по вагітності та пологах, загальній хворобі, необхідності догляду за хворими рідними тощо, а електронний лікарняний по вагітності та пологах скорочує будь-який з лікарняних, у той час як сам не може бути скорочений жодною іншою причиною непрацездатності.
Пресслужба виконавчої дирекції
Фонду соціального страхування України
Як діяти працівнику, якому відкрили е-лікарняний?
Уже всі заклади охорони здоров’я України формують медичні висновки замість видачі паперових лікарняних – сьогодні створено майже 1,4 млн медвисновків про тимчасову непрацездатність, 90% з яких у разі загальних захворювань або травм. На їх підставі було сформовано і передано до Фонду соціального страхування України на оплату 130 тисяч е-лікарняних.
Тож, вам створили медичний висновок. Як діяти?
- Якщо ви маєте офіційне працевлаштування, то в разі тимчасової втрати працездатності для вас автоматично відкриється електронний лікарняний.
- Він сформується на підставі медичного висновку про тимчасову непрацездатність (МВТН), який лікуючий або сімейний лікар створить після огляду. Також е-лікарняний автоматично відкриється в разі оформлення медичного висновку для вашої дитини, яка потребує догляду.
- Одразу після створення медичного висновку на ваш контактний номер телефону надійдуть два повідомлення:
– від E-health щодо створення медичного висновку із указанням його номеру;
– та від Пенсійного фонду України щодо формування електронного листка непрацездатності, його номеру і періоду дії.
- Потрібно повідомити про це роботодавця. Це можна зробити будь-яким зручним обом способом, наприклад, телефоном.
- Це все! Тепер ваше завдання – швидше одужувати і чекати на виплати від Фонду соціального страхування України та роботодавця. За станом фінансування лікарняних зручно слідкувати в телеграм-каналі ФССУ: https://t.me/socialfund (інформація щоденно оновлюється за тегами #фінансування_оперативно і #фінансування_страхувальників).
- Роботодавець (а також усі роботодавці за сумісництвом) будуть бачити ваш е-лікарняний в своїх кабінетах страхувальників з дня його відкриття, але почнуть призначення допомоги лише після завершення визначеного у ньому періоду непрацездатності і сплину строку, у який лікарі можуть внести зміни.
- Зверніть увагу: роботодавцю доступна лише загальна інформація про вашу непрацездатність, необхідна для призначення матеріального забезпечення – він не дізнається, чим саме ви хворіли. Тому не потрібно передавати роботодавцю медичний висновок про вашу тимчасову непрацездатність, якщо лікар роздрукував для вас витяг, – він містить персональні дані і не є підставою для нарахування матеріального забезпечення.
Розглянемо окремі поширені випадки:
Якщо ви одужали раніше
- Електронний лікарняний створюється одразу зі статусом «закритий» та містить дату відкриття (початок непрацездатності) і дату закриття (планова дата одужання або наступного огляду).
- Якщо ви одужаєте раніше, ніж зазначено в е-лікарняному, це має засвідчити лікар – під час візиту він підтвердить працездатність і створить новий медичний висновок, який скоротить дію лікарняного.
Якщо ви довго хворієте
- Якщо ви не одужаєте у визначений в первинному е-лікарняному термін, лікар створить наступний медичний висновок – на його підставі сформується окремий е-лікарняний, який продовжить тимчасову непрацездатність. Про це потрібно повідомити роботодавця.
- Таких електронних лікарняних може бути декілька в межах одного страхового випадку (усі вони матимуть тотожну першу частину номеру е-лікарняного до знаку дефісу). За кожним із них матеріальне забезпечення призначається окремо – це дозволяє пришвидшити отримання допомоги, адже для виплат не потрібно чекати одужання.
- Також новий медичний висновок (а отже наступний продовжений е-лікарняний) створять в разі госпіталізації або направлення на відновне лікування до реабілітаційного відділення санаторно-курортного закладу.
- Якщо ви лікувались від важких захворювань або травм, маєте ускладнення і показання для продовження лікування в реабілітаційному відділенні, лікарсько-консультативна комісія закладу охорони здоров’я направить вас на таке лікування до санаторно-курортного закладу прямо зі стаціонару. Курс реабілітації працюючих оплачується за кошти Фонду соціального страхування України у повному обсязі. Окремо за час відновного лікування Фондом оплачується продовжений на цей період е-лікарняний.
Детальніше про механізм отримання реабілітації за кошти ФССУ: http://www.fssu.gov.ua/fse/control/main/uk/publish/article/975799
Якщо під час перебування на лікарняному вам відкрили ще один, з іншої причини
- Інколи різні страхові випадки перекриваються: наприклад, під час вашої хвороби може захворіти дитина, і їй знадобиться догляд. Або ж лікар направив вас на 14-денну самоізоляцію від COVID-19 як контактну особу, однак через декілька днів ви все ж захворіли.
- Для таких випадків ми розробили «правила скорочення» – вони визначають пріоритет різних причин непрацездатності і скорочують «непріоритетні» е-лікарняні. Так, лікарняний по ізоляції від COVID-19 (який оплачується в розмірі 50% доходу) переривається на користь е-лікарняного по вагітності та пологах (оплачується у розмірі 100% доходу), по загальній хворобі, необхідності догляду за хворими рідними тощо (які оплачують залежно від стажу у розмірі від 50% до 100% доходу). А електронний лікарняний по вагітності та пологах скорочує будь-який з лікарняних, у той час як сам не може бути скорочений жодною іншою причиною непрацездатності.
- Е-лікарняні скоротяться автоматично, а розмір матеріального забезпечення розрахує роботодавець.
Якщо не прийшло повідомлення про створення медвисновку та/або е-лікарняного
- Щось пішло не так. Варто спробувати з’ясувати, що сталось, аби виправити помилку.
- Повідомлення про створення медичного висновку може не надійти, якщо ваші персональні дані, наявні в лікаря, неактуальні. Разом перевірте правильність введеної інформації – можливо, ви змінили прізвище, у вас оновився номер телефону або не заповнено деякі з колонок. Важливо завжди повідомляти лікаря і роботодавця про зміни ваших персональних даних!
- Якщо інформація була неактуальна, після її оновлення ви отримаєте повідомлення.
- Переглянути свій медичний висновок можна на Єдиному порталі державних послуг Дія (для цього у спеціальному розділі потрібно ввести номер запису сформованого медичного висновку з SMS).
- Поставити запитання щодо створення медичних висновків можна інформаційно-довідковій службі НСЗУ: 16-77.
- Можуть бути дві причини, чому не надійшло SMS про відкриття е-лікарняного: у вашому кабінеті на вебпорталі Пенсійного фонду не вказано або вказано неактуальний номер телефону, або е-лікарняний не було створено.
- У першу чергу запитайте в лікаря, чи було ним отримано відповідь від Електронного реєстру листків непрацездатності і яку саме. Е-лікарняний може не сформуватись, якщо система не знайде вас у Реєстрі застрахованих осіб – тобто не зможе підтвердити ваше працевлаштування. Якщо ви працевлаштовані, зверніться до роботодавця або на гарячу лінію Пенсійного фонду для з’ясування причин: 0800-503-753.
- Також е-лікарняний міг сформуватись, але повідомлення не надійти. Ви можете самостійно перевірити, чи відкрився лікарняний – для цього потрібно авторизуватись у вашому кабінету на вебпорталі Пенсійного фонду за допомогою ЕЦП або пройти верифікацію за допомогою BankID. Там же ви зможете оновити свій контактний номер телефону.
Як дізнатись дату фінансування допомоги за е-лікарняним?
- Перші п’ять днів страхового випадку оплачуються роботодавцем, а решта днів аж до одужання фінансується Фондом соціального страхування України незалежно від кількості е-лікарняних, якими оформлено випадок. Виключенням є допомоги по вагітності та пологах, по догляду за хворими дітьми тощо, які оплачуються за кошти ФССУ з першого дня.
- Дата фінансування допомоги від Фонду працівнику прямо залежить від дати подання роботодавцем заяви-розрахунку.
- Ми радимо не втрачати зв’язок із роботодавцем, цікавитись станом оформлення заяви-розрахунку і знати точну дату її подання.
- Знаючи точну дату подання заяви-розрахунку за своїм е-лікарняним, ви можете слідкувати за станом фінансування онлайн у телеграм-каналі Фонду: https://t.me/socialfund.
- Інформація щодо профінансованих дат, у які роботодавцями було подано заяви-розрахунки, оновлюється у телеграм-каналі за тегом #фінансування_оперативно. Зазвичай проходить декілька банківських днів, доки після здійснення фінансування кошти надійдуть на рахунки роботодавців для виплати допомог працівникам.
- Однак аби працівники могли точно дізнатись, чи кошти вже перераховано їх роботодавцю, ми ввели у телеграм-каналі додаткову звітність за тегом #фінансування_страхувальників – інформація оновлюється у розрізі регіонів і означає, що кошти за заявами-розрахунками, поданими по наведену дату, вже знаходяться на рахунку роботодавця.
- Після того, як кошти надійдуть на рахунок, роботодавець має виплатити допомогу працівнику у найближчий після дня призначення допомоги строк, установлений для виплати заробітної плати, або одразу після отримання коштів від ФССУ.
- Отримати консультацію щодо оплати е-лікарняних можна за номером гарячої лінії ФССУ: 0800-50-18-92, або в управлінні виконавчої дирекції Фонду, де зареєстровано вашого роботодавця, контакти у розрізі регіонів: http://www.fssu.gov.ua/fse/control/main/uk/publish/article/968493.
Пресслужба виконавчої дирекції
Фонду соціального страхування України
Е-лікарняні можуть переривати один одного за правилами скорочення
Упродовж перехідного періоду, який тривав до кінця вересня, механізм створення і роботи з електронними лікарняними постійно доопрацьовувався. Тепер система враховує безліч нюансів і окремих випадків. Зокрема, коли одній застрахованій особі створюються різні медичні висновки, періоди непрацездатності в яких перетинаються.
Період непрацездатності працівника визначається в медичному висновку та відображається в е-лікарняному. Однак, якщо до електронної системи охорони здоров’я надходить інший медичний висновок, і періоди непрацездатності перетинаються, тривалість першого е-лікарняного може бути скорочена.
Є три найчастіші причини скорочення:
1) коли новий медвисновок створено в межах одного випадку непрацездатності;
2) коли новий медвисновок не пов’язаний із попереднім, але засвідчує непрацездатність в межах тієї ж категорії;
3) коли новий медичний висновок засвідчує початок іншого страхового випадку з іншої категорії причин непрацездатності.
Також е-лікарняний скоротиться, якщо застрахованій особі встановлять групу інвалідності.
У першому випадку на підставі нового медичного висновку про тимчасову непрацездатність створюється продовжений е-лікарняний. Якщо періоди перетинаються, первинний е-лікарняний переривається на даті, що передує створенню наступного лікарняного. Таким чином період непрацездатності з однієї причини оформлюється декількома лікарняними.
Другий випадок тотожний першому, однак замість створення продовженого лікарняного сформується первинний, з іншого страхового випадку. Так відбудеться, наприклад, в разі отримання травми у період лікування застуди (загальні захворювання та травми складають одну категорію).
Однак, якщо під час перебування на лікарняному, наприклад по самоізоляції від COVID-19, працівнику відкриють лікарняний у зв’язку з хворобою, то такий лікарняний скоротить попередній відповідно до «Правил скорочення періодів тимчасової непрацездатності у листках непрацездатності».
Е-лікарняні скорочуються автоматично.
Правила скорочення охоплюють всі можливі випадки перетинання причин непрацездатності і визначають їх пріоритет. Вони визначені в додатку до Порядку видачі (формування) листків непрацездатності в Електронному реєстрі листків непрацездатності, затвердженому наказом МОЗ від 17.06.2021 № 1234 (в редакції наказу МОЗ від 28.09.2021 № 2086).
Тож, якщо період непрацездатності в новоствореному електронному лікарняному повністю або частково перетинається із періодом в попередньому лікарняному іншої категорії, він скоротить його, якщо має більший пріоритет відповідно до правил скорочення.
Однак, якщо категорія нового лікарняного не скорочує категорію попереднього відповідно до правил скорочення, то новий е-лікарняний створиться зі статусом «недійсний» та не буде відображений в особистих кабінетах працівника і роботодавця на вебпорталі Пенсійного фонду.
Якщо строк дії такого недійсного е-лікарняного виявиться тривалішим, ніж період непрацездатності попереднього, то сформується новий листок непрацездатності на ту кількість днів, що виходять за межі періоду непрацездатності в раніше створеному лікарняному.
Розглянемо окремі з цих правил:
Відповідно до правил скорочення, найбільший пріоритет серед причин непрацездатності мають вагітність і пологи. Виданий з цієї причини е-лікарняний не може бути скорочений жодним іншим листком непрацездатності, а сам перериває будь-який попередній лікарняний.
Період непрацездатності, визначений в лікарняному по захворюванню або травмі загального характеру, перерветься після початку дії е-лікарняного, виданого в разі вагітності та пологів, протезування з поміщенням у стаціонар протезно-ортопедичного підприємства або направлення працівника в санаторно-курортний заклад.
Нагадаємо, відновне лікування на базі реабілітаційних відділень санаторно-курортних закладів є повноцінним продовженням стаціонарного лікування, на його період створюється е-лікарняний. Для працівників, які мають покази для проходження такого лікування, повний курс реабілітації оплачує Фонд соціального страхування України. Детальніше про механізм отримання реабілітації за кошти ФССУ: http://www.fssu.gov.ua/fse/control/main/uk/publish/article/975799.
Самоізоляцію від COVID-19, проходження якої фінансується Фондом соціального страхування України для контактних осіб, скоротять лікарняні по загальному захворюванню або травмі, вагітності та пологах, необхідності догляду за хворими дітьми і родичами та інші.
Повний перелік правил скорочення можна переглянути за посиланням: http://www.fssu.gov.ua/fse/control/main/uk/publish/article/977706.
Пресслужба виконавчої дирекції
Фонду соціального страхування України
За підсумками ІІІ кварталів потреба у видатках за лікарняними зросла на 56,1%
У січні–вересні 2021 року Фонд соціального страхування України прийняв на фінансування лікарняні з тимчасової втрати працездатності на суму понад 10,9 мільярда гривень – це на 56,1%, або 3,9 млрд грн більше, ніж за той же період 2020 року.
Упродовж трьох кварталів цього року лікарняні на оплату подали на пів мільйона осіб більше – 2 млн працюючих проти 1,5 млн у минулому році.
Зросла також тривалість лікарняних і загальна кількість днів, прийнятих ФССУ на оплату. За підсумками дев’яти місяців допомогу по тимчасовій непрацездатності призначено за 29,5 млн днів – на 37,3%, або 9 млн днів більше, ніж у 2020-му.
Звертаємо увагу, що дата фінансування Фондом допомоги по тимчасовій втраті працездатності прямо залежить від дати подання заяви-розрахунку роботодавцем як у випадку паперових, так і для е-лікарняних.
Попри збільшення стандартних строків фінансування матеріального забезпечення, яке пов’язано із перевищеннями потреби у видатках над доходами ФССУ через пандемію, усі види допомог надаються Фондом у повному обсязі.
Кошти для надання матеріального забезпечення і страхових виплат направляються Фондом кожного дня, по мірі надходжень частки від ЄСВ. Аби працівники могли слідкувати за станом фінансування онлайн, щоденно у телеграм-каналі Фонду https://t.me/socialfund оновлюється інформація про суми і напрями виплат за тегом #фінансування_оперативно. Після проведення фінансування проходить декілька днів банківських операцій, доки кошти надійдуть на рахунок роботодавця. Ця інформація оновлюється за тегом #фінансування_страхувальників у розрізі регіонів.
Пресслужба виконавчої дирекції
Фонду соціального страхування України
Процес призначення допомог від Фонду за е-лікарняними не змінився
Після остаточного переходу України на електронні лікарняні для роботодавців і працівників відбувся ряд змін – більше не потрібно передавати паперові підтвердження своєї непрацездатності, роботу з е-лікарняним можна повністю перевести в цифровий формат, а всі лікарняні працівників доступні в електронному кабінеті і можуть бути вивантажені одним файлом – цю функцію додали нещодавно.
Про головні зміни Анна Харченко, заступниця начальника управління страхових виплат і матеріального забезпечення, начальниця відділу матеріального забезпечення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України, розповіла під час семінару-тренінгу «Нова модель видачі е-лікарняних: що важливо знати працівнику і роботодавцю». Захід організувало об’єднання профспілок, організацій профспілок у місті Києві «Київська міська рада профспілок» сьогодні, 12 жовтня.
«Основні зміни стосуються комунікації між працівником і роботодавцем щодо тимчасової непрацездатності – вона спростилась. Працівнику не потрібно витрачати час на збір всіх необхідних підписів і печаток на лікарняному, щоб передати цей листок роботодавцю, і взагалі не потрібно надавати жодних паперових підтверджень своєї непрацездатності. Вся необхідна інформація для призначення допомоги є в особистому кабінеті роботодавця з дня відкриття е-лікарняного», – розповіла Анна Харченко.
Водночас, процес призначення матеріального забезпечення від Фонду соціального страхування України після впровадження електронних лікарняних не змінився. Для отримання коштів на виплату допомог за лікарняними листками як і раніше потрібне засідання комісії із соціального страхування підприємства, яка приймає рішення про призначення виплат, і оформлення заяви-розрахунку.
«Сама процедура, а також строки залишились такими ж, за виключенням набуття лікарняним статусу «виданий». Починати працювати з е-лікарняним і призначати за ним матеріальне забезпечення варто лише через сім днів після дати його закриття – це визначено в наказі МОЗ від 17.06.2021 № 1234 (в ред. наказу МОЗ від 28.09.2021 № 2086)», – зазначає Анна Харченко.
Форма заяви-розрахунку, яку необхідно заповнити для отримання коштів на виплату допомог за е-лікарняними, не змінилась і тотожна для паперових і електронних лікарняних. Однак у е-лікарняному відсутня серія та відрізняються причини непрацездатності, тож заповнення заяви-розрахунку за такими лікарняними має особливості. У зв’язку із цим не можна поєднувати листки непрацездатності різних видів – за паперовими і е-лікарняними мають бути подані дві окремі заяви-розрахунки.
Слідкувати за станом виплат за електронними лікарняними можна в телеграм-каналі ФССУ: https://t.me/socialfund.
«З початку повноцінного переходу на електронні лікарняні пройшло менше двох тижнів. Тож в усіх учасників процесу ще виникають питання і складнощі в роботі з е-лікарняними. Бувають випадки, коли е-лікарняні не формуються через помилки в персональних даних пацієнтів в медичних висновках, невідповідність чи відсутність даних в Реєстрі застрахованих осіб щодо працевлаштування тощо. Усі ці випадки вирішуються індивідуально – лікар має можливість виправити помилки в медвисновку, або видати паперовий лікарняний, якщо строк для виправлення вийшов», – говорить Анна Харченко.
Водночас, цифровізація вимагає від працівників уважніше ставитись до своїх персональних даних і їх актуалізації. Про зміну прізвища, номеру телефону тощо потрібно оперативно повідомляти лікаря і роботодавця.
Детальніше про зміни, які відбулись після завершення перехідного періоду впровадження е-лікарняних: http://www.fssu.gov.ua/fse/control/main/uk/publish/article/977639
Алгоритм дій працівника, якому відкрили е-лікарняний, і відповіді на найчастіші питання: http://www.fssu.gov.ua/fse/control/main/uk/publish/article/977654
Випадки перетинання періодів тимчасової непрацездатності в різних е-лікарняних і принципи їх скорочення: http://www.fssu.gov.ua/fse/control/main/uk/publish/article/977715
Пресслужба виконавчої дирекції
Фонду соціального страхування України
Понад 1 млн українців оформили е-лікарняні
Україна повністю перейшла на електронні лікарняні, повідомляє Міністерство охорони здоров’я України. На сьогодні заклади охорони здоров’я сформували вже понад 1,7 млн медичних висновків про тимчасову непрацездатність (МВТН). На їх основі було згенеровано понад 1 млн 180 тисяч електронних листків непрацездатності, з яких роботодавці передали до Фонду соціального страхування України на оплату 164 тисячі лікарняних на загальну суму 267,5 млн гривень. Це перші результати впровадження системи електронних лікарняних, повний запуск якої відбувся на початку жовтня.
Інформацію про сформовані е-лікарняні своїх працівників роботодавці можуть дізнатися в кабінеті страхувальника на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України. Там же можна побачити усі записи про тимчасову непрацездатність, які будуть зареєстровані в Електронному реєстрі листків непрацездатності в майбутньому.
Зауважимо, що з 01 жовтня 2021 року Україна повністю перейшла на електронні лікарняні. Тепер жодних паперових бланків, уся інформація – виключно онлайн. Замість лікарняного листка відтепер лікар створює електронний МВТН. Саме цей електронний документ підтверджує вашу непрацездатність протягом певного періоду. І на підставі МВТН формується електронний лікарняний в Електронному реєстрі листків непрацездатності з урахуванням даних у Реєстрі застрахованих осіб. Відповідну інформацію можна переглянути в особистому кабінеті застрахованої особи на вебпорталі Пенсійного фонду.
Нагадаємо, раніше ми публікували важливі роз’яснення для пацієнтів, що стосуються нового порядку оформлення е-лікарняних.
А повний алгоритм дій працівника, якому відкрили е-лікарняний, можна знайти за посиланням: https://www.facebook.com/SocialFundUA/posts/4227927584002422
Пресслужба виконавчої дирекції
Фонду соціального страхування України
Е-лікарняні по вагітності та пологах можна оплачувати без зміни статусу на «готовий до сплати»
Дійсні електронні лікарняні по вагітності та пологах почали створювати з 01 жовтня, коли завершився перехідний період. Деякі роботодавці вже призначили за такими лікарняними допомогу від Фонду соціального страхування України, однак в окремих випадках у страхувальників виникли складнощі при нарахуванні декретних виплат. Розповідаємо, які особливості призначення допомоги від ФССУ за е-лікарняними по вагітності та пологах.
Коли е-лікарняний по вагітності та пологах можна брати до оплати?
Е-лікарняні вважають виданими і стають готовими до сплати через сім календарних днів після дати свого закриття (це визначено наказом МОЗ від 17.06.2021 № 1234 в ред. від 28.09.2021). Однак е-лікарняні по вагітності та пологах – виключення. Вони стають готовими до оплати через сім днів після дати відкриття. Тож створений 19.10.2021 електронний листок непрацездатності по вагітності та пологах можна брати в роботу та подавати до Фонду на оплату з 27 жовтня.
Що робити, якщо е-лікарняний не змінив статус на «готовий до сплати»?
Електронний лікарняний має статус «закритий» з дня свого створення і змінює його на «готовий до сплати» у день видачі – тобто через сім днів після дати відкриття для лікарняних по вагітності та пологах. Однак сьогодні е-лікарняні по вагітності та пологах часто не змінюють свій статус попри вичерпання строків. У такому випадку потрібно орієнтуватись на дати – якщо після дати створення пройшло сім днів, з е-лікарняним можна починати працювати і призначати за ним допомогу, навіть якщо його статус залишився «закритим».
Як оплачувати е-лікарняний по хворобі, якщо працівниця знаходиться у декретній відпустці?
Якщо періоди непрацездатності в різних е-лікарняних однієї особи пересікаються, вони скоротяться автоматично відповідно до правил скорочення. Лікарняний по вагітності та пологах має найвищий пріоритет і скоротить будь-який інший листок непрацездатності, створений у межах декретної відпустки.
Детальніше про правила скорочення: www.facebook.com/SocialFundUA/posts/4231322850329562
У який термін потрібно нарахувати допомогу по вагітності та пологах?
Процедура призначення допомог від Фонду соціального страхування України не змінилась і тотожна для паперових і е-лікарняних. Провести засідання комісії із соціального страхування підприємства і призначити допомогу необхідно упродовж 10 календарних днів з дня видачі лікарняного (е-лікарняний по вагітності та пологах вважається виданим через сім днів після дати відкриття). Після призначення допомоги роботодавець має 5 робочих днів, аби сформувати і подати до ФССУ заяву-розрахунок. Саме від дати подання заяви-розрахунку залежить дата фінансування – слідкувати за станом виплат можна в телеграм-каналі Фонду: https://t.me/socialfund.
Пресслужба виконавчої дирекції
Фонду соціального страхування України
Фонд профінансував щомісячні страхові виплати за вересень у повному обсязі
Фонд соціального страхування України 18 жовтня завершив фінансування щомісячних страхових виплат потерпілим на виробництві та членам їх родин за вересень. Кошти перераховано вчасно та в повному обсязі для майже 200 тисяч осіб. Виплати таких допомог здійснюються у наступному місяці за попередній.
З початку року для потерпілих внаслідок професійних захворювань або нещасних випадків на виробництві, зокрема у разі гострих профхвороб на COVID-19, а також членів їх родин було профінансовано понад 8,6 млрд гривень щомісячних страхових виплат.
Фонд соціального страхування України здійснює страхування на випадок тимчасової або стійкої втрати працездатності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання, а також смерті потерпілого. У кожному із зазначених випадків передбачено страхові виплати безпосередньо потерпілим або членам їх сімей.
Зокрема, щомісячна страхова виплата призначається потерпілому у разі часткової або повної втрати працездатності та компенсує втрачений заробіток або його частину відповідно до визначеного МСЕК ступеня непрацездатності. Також страхову виплату щомісяця отримують члени родин потерпілих у разі їх смерті.
Пресслужба виконавчої дирекції
Фонду соціального страхування України
Середній розмір лікарняних зріс на 13,7% за підсумками ІІІ кварталів
За підсумками трьох кварталів 2021 року середньоденний розмір допомог від Фонду соціального страхування України за лікарняними листками зріс на 13,7% порівняно з тим же періодом 2020 року і склав 370,48 грн у середньому по країні.
Допомога по тимчасовій втраті працездатності фінансується Фондом соціального страхування України з метою компенсації застрахованим особам втраченого за час лікування, догляду за хворими дітьми або самоізоляції від COVID-19 заробітку. Її розмір залежить від середнього доходу працівника та тривалості його страхового стажу: від 50% середньої зарплати (стаж до 3 років) і до 100% (стаж – понад 8 років), а в разі самоізоляції – 50% доходу незалежно від тривалості стажу (однак у розмірі 100% доходу для медичних працівників).
У розрізі регіонів середньоденний розмір допомоги по тимчасовій втраті працездатності коливається від 302,1 грн на Чернігівщині і до 457,7 грн у Києві.
Також один з найменших розмірів середньоденної допомоги за лікарняними в Волинській (306,4 грн), Житомирській (306,6 грн), Сумській (308,5 грн) і Тернопільській (312,8 грн) областях. Один з найвищих – у Миколаївській (404,8 грн), Запорізькій (401,3 грн) і Донецькій (398,4 грн) областях.
Нагадаємо, у зв’язку із пандемією видатки Фонду суттєво зросли, що призвело до непокриття потреби у видатках доходами від частки ЄСВ, з якої складається бюджет ФССУ. Так, за підсумками вересня 2021 року на рахунок Фонду соціального страхування України надійшло 2,594 мільярда гривень частки ЄСВ. Потреба у видатках на допомоги і страхові виплати (без врахування адмінвидатків) за цей же період склала 4,789 млрд гривень, враховуючи заборгованість з фінансування лікарняних, декретних і допомог на поховання, що накопичилась на початок місяця. Перевищення потреби у видатках над фактичними доходами від частки ЄСВ склало 2,2 мільярда гривень.
Пресслужба виконавчої дирекції
Фонду соціального страхування України
Фонд прийняв на фінансування декретні для майже 100 тисяч жінок
За підсумками ІІІ кварталів 2021 року Фонд соціального страхування України прийняв на фінансування лікарняні листки, видані у зв’язку із вагітністю та пологами, на загальну суму 3,9 мільярда гривень.
Виплати призначено для 98,5 тис. працюючих жінок за 11,6 мільйона днів декретних відпусток.
Для декретних, оформлених паперовими і електронними лікарняними, процедура призначення допомог від ФССУ тотожна. Однак існують особливості при роботі з е-лікарняними по вагітності та пологах, докладніше: http://www.fssu.gov.ua/fse/control/main/uk/publish/article/977911.
Дата фінансування декретної допомоги прямо залежить від дати подання роботодавцем заяви-розрахунку на виплату коштів працівнику як для паперових, так і для е-лікарняних. Слідкувати за станом надання матеріального забезпечення застраховані особи можуть онлайн у телеграм-каналі Фонду https://t.me/socialfund.
За час пандемії медикам призначили 27 млн грн допомог від ФССУ по самоізоляції
У разі наявності потенційного ризику інфікування після контакту з хворим на коронавірусну хворобу, медичні працівники проходять самоізоляцію під меднаглядом. Заробіток, який вони втрачають за час ізоляції від COVID-19, у повному обсязі їм компенсує Фонд соціального страхування України.
З початку пандемії Фонд прийняв на оплату листки непрацездатності, видані медичним працівникам для проходження самоізоляції, на загальну суму понад 27 мільйонів гривень. Самоізоляцію за кошти ФССУ пройшли 15,3 тис. медиків.
Найбільше медичних працівників, які з початку пандемії пройшли оплачувану за кошти Фонду соціального страхування України самоізоляцію під меднаглядом, у Житомирській області – 1 680 осіб, місті Києві – 975 осіб, Одеській області – 942 особи, Чернігівській області – 910 осіб, Сумській області – 781 особа, Львівській області – 775 осіб і Донецькій області – 771 особа.
Нагадаємо, Фонд компенсує втрачений за час ізоляції від COVID-19 заробіток для працівників всіх професій у розмірі 50% середнього доходу незалежно від тривалості страхового стажу. А для медичних працівників – у розмірі 100%. Дата фінансування допомоги від Фонду залежить від дати подання роботодавцем відповідної заяви-розрахунку.
Пресслужба виконавчої дирекції
Фонду соціального страхування України
Як роботодавцю оформити заяву-розрахунок за е-лікарняним?
Лікарняні і декретні допомоги фінансуються Фондом соціального страхування України у хронологічному порядку – залежно від дати отримання заяви-розрахунку від роботодавця. Тож і для паперових, і для електронних лікарняних саме дата подання заяви визначає отримання матеріального забезпечення. Слідкувати за станом виплат можна у телеграм-каналі ФССУ: https://t.me/socialfund, а нижче наводимо основні правила оформлення заяв-розрахунків.
Особливості оформлення заяви-розрахунку за е-лікарняними
- Починати призначення працівнику матеріального забезпечення і оформлення заяви-розрахунку можна з дати видачі е-лікарняного. Датою видачі для електронних листків непрацездатності вважається восьмий день після дати закриття, яка зазначена в документі. А для е-лікарняних по вагітності та пологах – восьмий день після дати відкриття.
Наприклад, е-лікарняний, створений 25 жовтня строком на 10 днів, має дату закриття 03.11.2021 та буде вважатись виданим (стане готовим до сплати) з 11.11.2021.
? Це визначено наказом МОЗ від 17.06.2021 № 1234 (в редакції наказу МОЗ від 28.09.2021 № 2086).
- Однак часто лікарняні по вагітності та пологах не змінюють свій статус на «готовий до сплати» попри настання дати видачі, а е-лікарняні по хворобі стають «готовими до сплати» зарано – у таких випадках потрібно орієнтуватись на дати, а допомогу по вагітності та пологах можна призначити по е-лікарняному зі статусом «закритий». Ці технічні неточності поступово врегулюють.
- Для оформлення і подання до Фонду заяви-розрахунку відведено не більше 5 робочих днів з дати прийняття комісією із соціального страхування підприємства рішення про призначення допомоги.
- Форма заяви-розрахунку, яку необхідно заповнити для отримання коштів від ФССУ, не змінилась і тотожна для паперових і електронних лікарняних.
? Вона визначена у Порядку фінансування страхувальників, затвердженому постановою правління ФССУ від 19.07.2018 № 12:
http://www.fssu.gov.ua/fse/control/main/uk/publish/article/958546
- Однак у е-лікарняному відсутня серія та відрізняються причини непрацездатності, тож заповнення заяви-розрахунку за такими лікарняними має особливості. У зв’язку із цим не можна поєднувати листки непрацездатності різних видів – за паперовими і е-лікарняними мають бути подані дві окремі заяви-розрахунки.
- Зверніть увагу, хоча форми заяв-розрахунків однакові для всіх лікарняних, більшість клієнтських спеціалізованих програмних забезпечень для електронного документообігу пропонують окремі форми заяв для паперових і електронних листків непрацездатності.
Формування заяви-розрахунку за е-лікарняним:
- перші шість колонок заповнюються без змін, а поле «Серія» необхідно залишити порожнім;
- у полі «Номер» вказується номер електронного лікарняного – він складається з 19 знаків і генерується у форматі ХХХХХХ-ХХХХХХХХХХ-Х (де ХХХХХХ – номер випадку непрацездатності, ХХХХХХХХХХ – порядковий номер листка непрацездатності, Х – номер версії);
- у наступному полі потрібно вказати, є е-лікарняний первинним або продовженням (1 або 2 відповідно). Визначити це допоможе унікальний номер випадку непрацездатності. Йому відповідають перші шість цифр номеру е-лікарняного – вони співпадатимуть для всіх лікарняних, сформованих у межах одного страхового випадку;
- у десятій колонці вказується оновлений код причини непрацездатності – він відрізняється від визначених для паперових лікарняних. Так, в е-лікарняних причини непрацездатності бувають:
«1 – Тимчасова непрацездатність внаслідок захворювання або травми, що не пов’язані з нещасним випадком на виробництві»
«2 – Вагітність і пологи»
«3 – Необхідність догляду за хворою дитиною»
«4 – Необхідність догляду за хворим членом сім’ї»
«5 – Необхідність догляду за дитиною віком до трьох років або дитиною з інвалідністю віком до 18 років у разі хвороби матері або іншої особи, яка доглядає за такою дитиною»
«6 – Карантин, встановлений відповідно до законодавства»
«7 – Протезування з поміщенням у стаціонар протезно-ортопедичного підприємства»
«8 – Перебування у відділенні санаторно-курортного закладу»
«9 – Тимчасове переведення застрахованої особи відповідно до медичного висновку на легшу, нижчеоплачувану роботу» (може бути із позначкою про зв’язок випадку тимчасової непрацездатності з професійною діяльністю пацієнта)
«10 – Перебування в самоізоляції, обсервації під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-СoV-2».
Також у разі наявності в медичному висновку відмітки про зв’язок випадку тимчасової непрацездатності з професійною діяльністю пацієнта, причина непрацездатності за кодом 1 після завершення відповідного розслідування може бути змінена Фондом на підставі актів розслідування нещасного випадку або професійного захворювання на причини:
«11 – Тимчасова непрацездатність внаслідок професійного захворювання»
«12 – Тимчасова непрацездатність внаслідок нещасного випадку на виробництві»;
- решта колонок заповнюються, як і раніше.
? Детальніше про загальні правила заповнення лицьового та зворотного боків заяви-розрахунку: http://www.fssu.gov.ua/fse/control/main/uk/publish/article/960180
Подання заяви-розрахунку
- Процедура подання заяв-розрахунків за паперовими і е-лікарняними не відрізняється.
- Документ можна подати онлайн за допомогою клієнтського спеціалізованого програмного забезпечення або на паперових носіях.
- Однак зверніть увагу, що заяву-розрахунок не можна подати через відповідний інтерфейс в електронному кабінеті страхувальника на порталі електронних послуг Пенсійного фонду України – наразі він не має функціональної реалізації, а подані через нього заяви-розрахунки не передаються до органів Фонду соціального страхування України!
? Як подати заяву-розрахунок за е-лікарняними: https://www.facebook.com/SocialFundUA/posts/4117143828414132
Пресслужба виконавчої дирекції
Фонду соціального страхування України
Завчасно перевірити персональні дані і слідкувати за інформацією на офіційних ресурсах – фахівці ФССУ відповіли на поширені запитання по е-лікарняним
З початку впровадження е-лікарняних було створено вже 2,5 мільйона медичних висновків, а правила роботи з електронними листками непрацездатності унормували. Роз’яснення щодо більшості нюансів, які виникають при роботі з е-лікарняними, уже доступні на офіційних ресурсах Міністерства соціальної політики, Міністерства охорони здоров’я, Фонду соціального страхування України, Пенсійного фонду України та ін.:
- Що робити працівнику, якому відкрили е-лікарняний: https://www.facebook.com/SocialFundUA/posts/4227927584002422
- Які особливості призначення допомоги від ФССУ за е-лікарняними по вагітності та пологах: https://www.facebook.com/SocialFundUA/posts/4265318866929960
- Як роботодавцю оформити заяву-розрахунок за е-лікарняним: https://www.facebook.com/SocialFundUA/posts/4283713588423821
А нововведення і додаткові роз’яснення публікуються на офіційних ресурсах: http://www.fssu.gov.ua, www.facebook.com/SocialFundUA і https://t.me/socialfund. Крім того, фахівці Фонду соціального страхування України проводять семінари, онлайн-зустрічі і надають консультації.
Так, сьогодні, 26 жовтня, відбулась зустріч із членами Американської торгівельної палати з теми впровадження електронних лікарняних. Від ФССУ участь у заході взяли заступниця директора ВД ФССУ Владислава Хижняк, начальниця управління страхових виплат і матеріального забезпечення Світлана Зарубіна, заступниця начальника управління – начальниця відділу матеріального забезпечення Анна Харченко, а також заступниця начальника управління – начальниця відділу медичної експертизи Марина Біляєва.
Представники Фонду соціального страхування України надали актуальні рекомендації по роботі з електронними лікарняними і відповіли на запитання учасників. Наводимо окремі з них:
Щодо помилок при формуванні е-лікарняних
Електронні листки непрацездатності формуються на підставі медичного висновку про тимчасову непрацездатність для тих пацієнтів, яких було ідентифіковано як застрахованих осіб. Однак бувають випадки, коли е-лікарняний не створюється – найчастіше це пов’язано із помилками в персональних даних. Інформація щодо пацієнта вноситься у медичний висновок автоматично і співпадає з даними, зазначеними у декларації із сімейним лікарем. Якщо персональні дані пацієнта, зазначені у декларації, не співпадуть із даними у реєстрі застрахованих осіб – е-лікарняний не створиться.
Часто такі помилки пов’язані із застарілою інформацію, яка не була вчасно оновлена застрахованими особами та їх роботодавцями (наприклад, при зміні прізвища), а також різними варіантами написання ПІБ (наприклад, Наталя і Наталія).
Тож працівникам важливо слідкувати за актуальністю своїх персональних даних і завчасно перевіряти правильність внесеної інформації. Про всі зміни потрібно оперативно повідомляти лікаря і роботодавця.
Щодо оплати е-лікарняних працівникам, які продовжували роботу
Сьогодні у разі створення медичного висновку електронний лікарняний сформується за замовчуванням. Тож у окремих випадках працівники, для яких було створено е-лікарняний, можуть продовжувати роботу. Так відбувається, наприклад, коли працівник відвідав лікаря для консультації або проведення діагностики, однак фактично не втратив працездатність. За такими е-лікарняними допомога по тимчасовій втраті працездатності не призначається, адже працівник продовжував роботу і не втрачав заробіток за цей період.
Щодо перетинання періодів тимчасової непрацездатності в різних е-лікарняних
Період непрацездатності працівника визначається в медичному висновку та відображається в е-лікарняному. Однак, якщо до електронної системи охорони здоров’я надходить інший медичний висновок, і періоди непрацездатності перетинаються, тривалість е-лікарняних може бути скорочена.
Є три найчастіші причини скорочення:
1) коли новий медвисновок створено в межах одного випадку непрацездатності;
2) коли новий медвисновок не пов’язаний із попереднім, але засвідчує непрацездатність в межах тієї ж категорії;
3) і коли новий медичний висновок засвідчує початок іншого страхового випадку з іншої категорії причин непрацездатності.
Детальніше про правила скорочення і їх принципи: https://www.facebook.com/SocialFundUA/posts/4231322850329562
Щодо функціонування паперових лікарняних
З першого жовтня усі заклади охорони здоров’я перейшли на створення медичних висновків замість видачі паперових лікарняних. Однак існують чотири виключення, у разі яких пацієнту видадуть паперовий листок непрацездатності:
- це продовження лікарняних, які було видано на папері до 01.10.2021;
- технічні помилки, які призвели до неможливості формування е-лікарняного, та які не було усунуто упродовж 7 днів;
- помилки при створенні медичного висновку та спливу строку (7 днів), протягом якого лікар мав можливість внести зміни;
- а також у разі всиновлення новонародженої дитини.
Щодо затримок в оплаті е-лікарняних
У зв’язку із зростанням кількості лікарняних листків (як паперових, так і електронних), які передаються до Фонду на оплату, а також через системне зменшення упродовж декількох років відсотку частки ЄСВ, яка направляється до бюджету ФССУ (загалом майже на 5%, що у грошовому еквіваленті розрахунково дорівнює близько 16 млрд грн недоотриманих коштів), сьогодні наявні затримки у фінансуванні матеріального забезпечення.
Потреба у видатках перевищує доходи від частки ЄСВ упродовж усього 2021 року та корелює із зростанням сум допомог за лікарняними листками, виданими, у тому числі в разі лікування від COVID-19. Наприклад, за підсумками вересня перевищення потреби у видатках на виплати і медико-соціальні послуги над фактичними доходами від частки ЄСВ, з якої складається бюджет Фонду, склало 2,2 мільярда гривень.
Дата фінансування допомог за лікарняними листками залежить від дати подання роботодавцем заяви-розрахунку. Слідкувати за станом фінансування можна у телеграм-каналі ФССУ: https://t.me/socialfund
Детальніше: https://www.facebook.com/SocialFundUA/posts/4246113815517132
Пресслужба виконавчої дирекції
Фонду соціального страхування України
4 коментарі до Фонд соціального страхування України повідомляє!
Додати коментар
ВОЛОДИМИР ШМАТЬКО ПОВЕРНУВСЯ ІЗ ЧЕРГОВОГО ВІДРЯДЖЕННЯ: ПІДТРИМКА ФРАНЦІЇ ТА НОВІ ПЕРСПЕКТИВИ ДЛЯ ЧОРТКОВА
Минулі три дні в Парижі пройшли надзвичайно плідно для української делегації, у складі якої …Читати даліУ ЧОРТКОВІ ВІДЗНАЧИЛИ ДЕНЬ ГІДНОСТІ ТА СВОБОДИ, ОСВЯТИВШИ ПАМЯТНИК АРХАНГЕЛУ МИХАЇЛУ
Сьогодні, 21 листопада, на центральному міському кладовищі по вул. Ст. Бандери громадськість вшанувала пам’ять …Читати даліВОЇН САВКА ПАВЛО НАЗАВДЖИ ПОВЕРНУВСЯ ДОДОМУ
Сьогодні жителі Чортківської громади на колінах зустріли тіло померлого воїна Савки Павла (25.12.1970 – …Читати даліСЬОГОДНІ ДЕНЬ ГІДНОСТІ ТА СВОБОДИ
21 листопада – День Гідності та Свободи – дата, коли ми вшановуємо патріотизм та …Читати даліПОМЕР ВОЇН ІЗ ЧОРТКІВСЬКОЇ ГРОМАДИ САВКА ПАВЛО
Небесне військо Чортківської громади, на жаль, знову поповнилось ще одним воїном. 19 листопада зупинилось …Читати далі
Добрий день. Що робити, якщо пройшло 14 днів з дати закриття електронного лікарняного і він не набув статус “готовий до сплати”? Дякую.
Дайте, будь ласка, відповідь про оплату електронного лікарняного, який не набув статус “готово до сплати” в належний час і залишається “закритим”.
доброго дня. підскажіть ,будь ласка, як правильно та коли формувати медичний висновок на додаткові 14 днів за патологічні пологи.
Доброго дня! як скасувати е-лікарняний якщо сплив термін 7днів?